Ekonomická budoucnost po koronaviru - vlny krize podle roku 2008

Vím, že teď myslíme především na zdraví, ale důležité je i to psychické. Tento článek je pro všechny, kdo nezažili, nebo nepamatují ekonomickou krizi v roce 2008. Krize totiž není bomba, která dopadne a vybuchne, ale naopak. Chová se stejně jako virus a v našem případě coronavirus. Je to řetězová reakce a napadá postupně od nejslabšího po nejsilnější článek. Nenechte se proto omámit příslibem ukončení nouzového stavu. Pár rad najdete na závěr.

Prožila jsem ekonomickou krizi v roce 2008 jako manažerka pro dotace cca 25 firem napříč všemi odvětvími a obory. Byla jsem s nimi před krizí, v jejím průběhu i po ní. A tohle jsou mé  osobní postřehy...

Vše začíná koncem...

Ekonomika se hroutí od konce. Na toho, na koho dopadá síla ekonomiky (kupní síla) jako na posledního, na toho dopadne ekonomická krize jako první.

Jsou to všichni drobní podnikatelé, služby pohostinství, hotelnictví volnočasové aktivity, kreativní průmysl, služby volnočasových aktivit (sporty a koníčky), ale i služby typu kadeřnictví, pořádání akcí a eventů, vzdělávání všeho druhu, eventy (konference) a služby, které si platíme navíc jako jsou poradci, konzultanti, experti především v oblastech jako je marketing, optimalizace, výzkum a vývoj, nebo odbornější obory typu on-line světa, v neposlední řadě všechny luxusnější výrobky, výrobky s vyšší přidanou hodnotou, handmade, a "lepší" potraviny (bio, domácí, speciální).

Do všech těchto služeb a oborů totiž dáváme peníze až ve chvíli, kdy je máme "navíc", tedy kdy máme pocit uspokojení základních potřeb ať už osobních, nebo firemních a "investujeme" do dalšího rozvoje, posunu, krásy, pohodlí, vzdělání, luxusu a zdraví.

Návrat do minulosti - První vlna krize 2008

V roce 2008 přicházela ekonomická krize postupně. Pomalu odpadávaly jednotlivé obory a na ně navazující služby. Větší společnosti v roce 2008 zlehčovaly přicházející krizi, zatím nepociťovaly výrazné dopady a propady o pár % obratu připisovaly krátkodobé panice. Navzájem se ujišťovali, že na "zdravé firmy" krize dopad mít nebude... Mýlili se.

Problém je v tom, že řetězová reakce působí postupně a dopadá na jeden obor za druhým. První padnou služby, drobní podnikatele a postupně navazující firmy. Plynule prolíná první vlna druhou. Paradoxně druhá vlna přišla až v průběhu roku 2009, kdy se situace nezlepšovala, naopak se dále postupně propadala a začala mít dopad i na větší firmy, zavedené společnosti a celý průmysl.

Druhá vlna

Krize 2020 rovnou přeskočila do druhé vlny, která bude výrazně urychlená nařízením vlády z 13. a 14.3.2020. Nejcitlivější trh služeb a oborů, které žijí mnohem častěji z průběžných a provozních příjmů uzavřeli a ukončili činnost ze dne na den.

Žádné zpochybňování, žádná příprava, nikdo nemá výhodu, jsme rovnou v druhé vlně a omezení karantény urychluje dopad do dalších segmentů a oborů.

Výrobní a průmyslové firmy pomalu začínají ztrácet zaměstnance (karanténa osob) a tím pádem schopnost plnit zakázky a to ze dne na den. Stačí, aby vypadl jeden článek a dopad to má postupně na celý řetězec. Ať už se firma zabývá importem, nebo exportem, službami, výrobou, montáží, nebo dodává suroviny.

Dodavatel nebo odběratel ... postupně ztrácí své příjmy a výši obratu, ruší se zakázky, akce, objednávky, zhoršuje se dostupnost vývozu a dovozu (omezení hranic). Větší firmy mají rezervy obvykle na 2-6 měsíců. Ale propad nastal ze dne na den. V době, kdy každého zaměstnance zaměstnali na pracovní smlouvu, aby mohli vyrábět, nyní musí ty samé zaměstnance platit i když nevyrábí.

Začínají dělat první opatření. Vyškrtnout všechny náklady a služby, které nejsou nutně potřebné pro chod společnosti. Je to další rána pro malé a drobné podnikatele všechny freelancery a OSVČ a poskytovatele služeb. Pokouší se připravit na krátkodobé omezení provozu. Propustí ty, kteří jsou postradatelní a v době bez výroby a obratu je nepotřebují a to jsou všechny DPP, DPČ a zaměstnanci ze švarcsystémů a službaře. A je to tu....


Třetí vlna krize

V tomto čase začíná 3 vlna - slábne kupní síla - lidé i firmy omezí výdaje, platí a nakupují nejnutnější, snaží se udělat si rezervy - přirozený vývoj trhu. Ekonomická krize v roce 2008, měla na skok do 3 vlny skoro rok. V dnešní době a rychlosti druhé vlny ji odhadují na 2-3 měsíce neý se plně projeví.


Čtvrtá vlna- závěr je tu

Jak začne slábnout kupní síla spotřebitelů i firem, postupně dopadne krize na všechny ostatní odvětví průmyslu, které se zdánlivě držely nad vodou. V minulosti to byly stavební firmy, developeři, automobilový průmysl a průmysl velkých firem, které mají na tyto odvětví návaznost. Tato odvětví měla největší propady až na závěr roku 2009 a přelomu 2010. V tomto období se dále propadaly ostatní služby a výrobky, které se do té doby držely - poslední fáze krize. V průběhu této fáze se nejvíce projevila zaměstnanecká krize.


Ekonomická krize není sprint, ale maraton.

Krize v roce 2008 měla postupný nárůst a její trvání v průběhu prolínáním se oborů trvalo více než 24 měsíců. Následně dalších 24 měsíců trvalo řešení dopadu této krize na všechny firmy podnikatele a celý trh. Opatrní se mohli připravit. Postupně snižovali zátěž...měli "více času".

Z mého pohledu se trh zcela uvolnil až po roce 2015, kdy firmy postupně opouštěl stihomam z ekonomické krize, kterou přežili a opatrně opět začali investovat do svého vývoje, výroby a nakonec lidí.. tedy po 7 letech.

Je tedy možné, že nouzový stav skončí po 30 dnech, ovšem dopady na ekonomiku přijdou postupně v řetězových reakcích i když v mnohem rychlejším sledu.

Nezní to moc pozitivně, já vím, smyslem je se na situaci připravit. Získejte alespoň nějaký čas a na jednotlivé vlny se připravte!


  1. Náklady a výdaje - snižte náklady, omezte výdaje, udělejte si plán minimálně na 3 měsíce, požádejte o odklad splátek. 

  2. Připravte se na " výprodej". Prodejte výrobky a zboží, aby Vám v nich neležely dlouhodobě peníze. Vyhledejte nové prodejní kanály např. on-line.

  3. Připravte se na snížení kupní síly - sledujte aktuální informace, poskytování služeb a výrobků v daných situacích, vyberte a vyrábějte výrobky vhodné k nákupu a výrobě i v současné situaci (nízké náklady, vysoká návratnost, nižší cenová relace).

  4. Nehledejte jen problémy, ale i příležitosti. Soustřeďte se na nové cesty, výrobky, dobudování co jste nestihly...nevzdávejte se.

Rady jsem více rozvedla v následujícím článku " Jak přežít krizi a nárokování ušlých příjmů kvůly nouzovému stavu".



Přeji všem pevné nervy. Z.K

Na závěr mám nabídku... nevíte si rady? Nemáte s kým probrat situaci? Napište nám... zuzky@zenyvpodnikani.cz, info@zenyvpodnikani.cz.



Nejhorší v současném stavu je, že nevíme, jak dlouho bude krize trvat. Paralyzuje nás strach o zdraví a současně naši ekonomickou budoucnost. Všichni se snaží řešit, co mají dělat dnes, tento týden. Jak se ale zachovat dlouhodobě, co naše ekonomická budoucnost a co ušlý zisk? Sepsala jsem návod pro ty, kteří sedí nad hromadou účtů a neví...

Vím, že teď myslíme především na zdraví, ale důležité je i to psychické. Tento článek je pro všechny, kdo nezažili, nebo nepamatují ekonomickou krizi v roce 2008. Krize totiž není bomba, která dopadne a vybuchne, ale naopak. Chová se stejně jako virus a v našem případě coronavirus. Je to řetězová reakce a napadá postupně od nejslabšího...

S marketingem je to jako v životě... všechno něco stojí a nic není zadarmo. U marketingu se můžete rozhodnout, jestli bude stát Váš čas, nebo peníze. Jaký je rozdíl mezi tím, když investujete čas a peníze?