Co stojí marketing, čas nebo peníze?

S marketingem je to jako v životě... všechno něco stojí a nic není zadarmo. U marketingu se můžete rozhodnout, jestli bude stát Váš čas, nebo peníze. Jaký je rozdíl mezi tím, když investujete čas a peníze?

Čas

Dobrou organizací ho můžete najít ve svém programu, nedá se však koupit, vyhrát, prodat ani usmlouvat a když ho investujete, vrátit se nedá. Budete-li investovat čas do marketingu, musíte ho někde vzít a tím pádem ho za něco "vyměnit". To je otázkou priorit v podnikání (o tom jindy :-)), je dobré si je stanovit.

Není to tak, že nemusíte vydat ani kačku. Rozdíl v částkách je však nepoměrný a investujete do toho nejdůležitějšího o co nikdy nepřijdete, investujete totiž do "SEBE"!

Úplně bez koruny se to neobejde. Mezi investicemi se časem najde... kniha o marketingu (možná ne jedna), nákup a registrace do aplikací a SW pro správu a analýzu marketingu, seminář nebo kurz na marketing, nebo na konkrétní marketingový nástroj (emailing, Facebook, Web, PPC).

A nakonec hodiny a hodiny samostudia, zkoušení a hledání cest. Jednoznačnou výhodou je tedy investovaná částka v delším časovém úseku cca 15 tis. Kč, která Vás nezatíží a to, že investice do "Vás" samotných Vám nikdo nevezme, ani se neztratí.

Na druhou stranu zvažujete, že to dva, tři nebo šest měsíců (ano 6 měsíců) nezvládnete, než uvidíte výsledky. Nechce se Vám učit, nebo na to nemáte schopnosti. Máte pocit, že investicí do času výroby si na peníze na marketing vyděláte rychleji a snáze. I to je možnost a určitě ji zvažte.

Nakonec bych jako pozitivum zmínila blažený pocit zadostiučinění a uspokojení, když začnou být výsledky Vaší práce vidět. Dosažením určitých met a mezicílů Vám dá pocit "posekaného trávníku", který se koupit nedá. Nevýhodou je čas sám o osobě. Počítejte s tím, že než se dostaví výsledky Vaší práce, bude to trvat mnohem déle, než když investujete "cash".

Peníze

Všechno půjde i 10x rychleji (nekecám) když si koupíte web na míru (15-50 tis. kč základní Web), najdete copywritera pro texty na web a propagaci (min. 500kč za stránku) zaplatíte odborníka na PPC a sociální sítě (cca 2-20 tis/měsíčně na kampaň), grafika (min. 600kč za hod), profi fotografa (1-10 tis. dle produktů a náročnosti) a od marketingového stratéga si necháte naplánovat marketingovou strategií včetně marketingového, případně prodejního plánu (30,60-200tis.Kč na produkt, segment, nebo celé podnikání).

Nejdražší vždy nemusí být nejlepší, ale nepočítejte, že odborník, kterému stojí za to zaplatit, se bude pohybovat u dna částek za danou službu. A i přes to, že si "zaplatíte" externí služby, musíte vědět co očekáváte, jaké máte cíle, musíte znát svůj produkt i prostředí, nejlépe vědět komu už jste prodávali a bez aspoň částečné vaší spolupráce a dodání informací to bude mnohem, mnohem... mnohem dražší.

A nakonec byste si měli umět spočítat, za jakou dobu se Vám to vrátí...3 měsíce, rok nebo dva?

Proto zvažte, kolik investujete svého času a kolik zaplatíte z vydělaných peněz.

ČAS

PENÍZE


Čas na marketing si musíte najít

Investujete sama do sebe

Nízké náklady v řádek tisíců

Platíte jen jednou, co se naučíte, využíváte opakovaně

Máte vše pod kontrolou

Déle trvá než se projeví výsledky


Výsledky se dostaví mnohem rychleji

Po prvotní časové investici se nároky na čas snižují

Vysoké investiční a následně i měsíční náklady v řádech desetitisíců

Aby to fungovalo, musíte platit stále dokola

Dlouhodobá návratnost

Nemáte vždy kontrolu, musíte důvěřovat dodavateli